The Test Manager – Is That Still a Thing?
Med agile mistede test manager-rollen sin værdi. Eller er det bare et spørgsmål om at udvikle sig?
Nogle vil hævde, at krokodillen ikke har udviklet sig, så hvorfor skulle vi? Behovet for at udvikle sig opstår kun, når dyrets miljø tvinger det til at tilpasse sig nye forhold. Det er præcis, hvad vi har oplevet med fremvæksten af agile og de forskellige implementeringer, som er dukket op gennem årene.
Så vi er nødt til at udvikle os. Men det betyder ikke, at vi giver slip på alt, hvad vi har været tidligere; vi tilpasser os “bare” vores nye miljø – tager det bedste med af det, vi plejede at gøre, og tilføjer nye kompetencer, der tilføjer værdi i vores nye miljø.
I sit oplæg “The Test Manager – Is That Still a Thing?” til Tesena Fest 2022 10. oktober i Wien vil Gitte tage et kig på test mangerens rolle, som den oprindeligt blev beskrevet, samt nogle af de andre roller, der dukker op med agile. Efterfølgende tager vi en diskussion om, hvilke færdigheder vi kan tilføje for at understøtte det nye miljø – hvordan vi kan tage det til næste evolutionære fase.
Relaterede blogindlæg:
Gitte holder oplæg hos Knowledge Cube A/S
Den 16. maj 2023 holdt Gitte oplæg om test og kvalitetssikring i agile projekter hos Knowledge Cube A/S. Det affødte disse flotte ord fra Merete Engels Lemke Nielsen, Manager, Quality Assurance hos Knowledge Cube: "For nylig havde Knowledge Cube A/S besøg af Gitte...
Oplev Gittes keynote på “German Testing Day” 23.-24. maj 2023
Mød og oplev Gitte Ottosen til “German Testing Day” i Frankfurt am Main 23.-24. maj 2023. Vi bruger meget ordet “kvalitet”. Men hvad mener du, når du
En lille arbejdsplads med stor rummelighed
Lone er vores blæksprutte og hyggetante. Hun er altid glad og smilende, når hun møder ind på kontoret. – En rigtig humørspreder, som sørger for, at alle har det godt, og at det hele ikke bliver for alvorligt. Og så er hun lige så passioneret omkring test som alle os andre. Eller det har hun i hvert fald været. Udadtil er Lone en rigtig K2Q’er. Men Lone ikke er ansat under helt de samme forudsætninger som os andre, da hun er ansat i en fleksstilling.
Testmanager, orchestrator, quality coach – kært barn har mange navne
Vi taler meget om kvalitet i Agile, både som testfaglige og som medlemmer af et agilt team. Udtryk som “kvalitet er teamets ansvar” eller "kvaliteten skal bygges ind" flyver dagligt gennem luften. Men forstår alle det samme med ordet "kvalitet"? Teamet, ledelsen,...
Testplanlægning i agil udvikling
Testplanlægning i en agil kontekst – er det en ting? I mange agile teams er det primære fokus på den enkelte user story – det er ”pakken af brugerværdi”, vi arbejder på. Men med testbrillerne på er det vigtigt også at huske at komme op i helikopteren og tænke på kvaliteten af den samlede…
Testmodenhedsevaluering – også i en agil kontekst
Vi taler meget om kvalitet i Agile, både som testfaglige og som medlemmer af et agilt team. Udtryk som “kvalitet er teamets ansvar” eller "kvaliteten skal bygges ind" flyver dagligt gennem luften. Men forstår alle det samme med ordet "kvalitet"? Teamet, ledelsen,...
Sådan kan test understøtte det første agile princip
I denne video, “How test can support the first principle of agile”, deler Gitte Ottosen nogle eksempler på, hvordan du kan støtte dit team i at få en bedre forståelse af forretningskonteksten, og hvordan din løsning tilfører værdi til slutbrugerne ved at bruge testdesignteknikker som modelleringsværktøjer.
En værdidrevet tilgang til udvikling og test
Vi taler meget om kvalitet i Agile, både som testfaglige og som medlemmer af et agilt team. Udtryk som “kvalitet er teamets ansvar” eller "kvaliteten skal bygges ind" flyver dagligt gennem luften. Men forstår alle det samme med ordet "kvalitet"? Teamet, ledelsen,...
Kvalitet i Agile – forskellige perspektiver
Vi taler meget om kvalitet i Agile, både som testfaglige og som medlemmer af et agilt team. Udtryk som “kvalitet er teamets ansvar” eller "kvaliteten skal bygges ind" flyver dagligt gennem luften. Men forstår alle det samme med ordet "kvalitet"? Teamet, ledelsen,...
Den gode accepttest
3 værktøjer til at forstå dine kunder, og skabe den gode accepttest En af de rigtig store udfordringer i softwareudvikling er en allerførste vi støder på; at forstå hvad vores bruger/kunde har brug for. Uanset udviklingsmodel så er det en af de største udfordringer i...