Foredrag
Book os til et foredrag om softwaretest
Hos Key2Quality er vi eksperter i softwaretest. Og vi deler meget gerne ud af vores viden. Her på siden kan du læse om de foredrag, som vi kan bookes til. Vi kommer gerne til jer men kan også holde foredrag i vores egne kursuslokaler i Skanderborg.
Vi tilbyder også skræddersyede foredrag. Kontakt os for at høre mere.
Testmanager, orchestrator eller quality coach
Vi har – siden agile blev en del af vores hverdag – talt om testerens rolle, og hvordan den kan og bør ændre sig i lyset af nye måder at levere software på – med forskellige agile metoder som SCRUM og DevOps, og senest de forskellige skalerede agile rammeværk. Men testmanagerens rolle er også under forandring, og vi oplever, at der bliver sat spørgsmålstegn ved rollen i nogle situationer – har den stadig sin eksistensberettigelse?
Test i en skaleret agil udviklingsmodel
Hvad gør I for at understøtte test og kvalitet i en skaleret agil model? Hvordan sikrer I tilstrækkeligt fokus på test både på teamniveau – på tværs af teams og for løsningen som helhed? Hvem løber med strategi og orkestrering af test på alle disse områder? Hvem hjælper teamet til at blive bedre til test og til at tage ejerskabet for kvalitet af det de bygger?
I denne præsentation vil Gitte Ottosen diskutere de største udfordringer ved transformationen til en skaleret udviklingsmodel set med test- og kvalitetsbrillerne, og hvad der kan gøres for at løse disse.
Kvalitet handler ikke om test men om værdi
Hvad mener vi, når vi siger kvalitet? Og mener vi det samme som kunden, slutbrugeren eller ledelsen? Husk på det første agile princip: “Vores højeste prioritet er at tilfredsstille kunden gennem tidlig og kontinuerlig levering af værdifuld software.” Med det i tankerne – hvorfor så ikke flytte fokus til, hvilken værdi vores kunde ønsker, med den løsning vi skaber for dem? Og så finde ud af en måde at måle, om vi leverer denne værdi?
Bliv bedre til at forstå kundens behov
Internationale undersøgelser viser, at omkring halvdelen af de fejl, der introduceres i software, bliver introduceret, fordi man ikke har forstået kundens eller brugerens behov, og at disse fejl bliver fundet sent i forløbet som en del af systemtest eller accepttest. Samtidig bruger vi som testere testdesignteknikkerne som en del af vores testopgave, også som testere i et agilt team. Vi bruger dem for at skabe den bedste og mest effektive test og samtidig som grundlag for et godt overblik over fremskridt og dækning, uanset om vi tester eksplorativt eller bruger dem som grundlag for automatiserede regressionstests. – Som et værktøj til at få et bedre overblik og forståelse for det, vi tester.